Inspirera lojalitet med ett lojalitetsprogram i en kundklubb

10 januari 2022 jonas olsson

editorial

Har du någonsin funderat på varför du alltid går till samma frisör trots att priset är dyrare än hos den som ligger över gatan? Det känns bara tryggt och bra? Frisören känner dig och det är liksom trevligt att komma in, slå sig ner och prata en stund med någon som känner dig.

Klippningen blir densamma som hos den över gatan men kostar lite mer. Det lägger du gärna ut. Vet du varför? För att när någon känner dig och du den så har det skapats ett socialt band mellan er. Det är det som skapar en lojal kundbas som gör att du och ditt företag växer. Merförsäljning och lojalitet!

Produkter och deras kvalitet är idag, sett till det stora hela, identiska. Det är genom service som man konkurrerar idag. Och ett av de bästa sätten att ge kunden en känsla av att vara speciell är genom exklusiva erbjudanden i en kundklubb.

 

 image

 

Rabatter fungerar kortsiktigt

Rabatter kan alltid driva fram en ökning av försäljning, men det tenderar att vara kortsiktigt. Och om du ständigt erbjuder rabatter så kan det skada ditt företags image i kundens ögon. Med ett lojalitetsprogram där kunder får poäng på sina köp kan du skapa en unik upplevelse. Du kan lotsa kunderna mot dina mer lönsamma varor med en kundklubb och ge dem de tre åtråvärda bokstäverna, VIP.

Med en kundklubb kan du få dina kunder att känna sig utvalda genom speciella erbjudanden, förköpsmöjligheter, nyheter om lanseringar av nya produkter. Det är så du får den där känslan av att de är vänner med ditt företag. Du ger dem den där sociala grejen som frisören ger dem och därför kommer du att ha en lojal kund som alltid kommer att välja ditt företag framför andra, oavsett vilka priser som erbjuds. Skapa VIP-känsla hos kunderna med din kundklubb.